Import samochodu ze Szwecji czy z Niemiec? Sprawdź różnice w cenie

Samochód z Niemiec czy ze Szwecji

Import samochodów z Niemiec to jeden z najczęstszych kierunków jaki pojawia się w głowie osoby poszukującej samochodu. Niemcy jako osoby prywatne często kupują nowe samochody w salonach, ponieważ ich na to stać, mają również dobrze skalkulowane korzyści związane z takim zakupem.

W Polsce nowe samochody głównie są kupowane do floty samochodów firmowych lub do mniejszych firm, a takie samochody na rynku wtórnym nie cieszą się najlepszą chwałą. W końcu nie przypadkiem powstały stwierdzenia: "Jaki jest najlepszy samochód? Służbowy", "Samochód służbowy podjedzie pod każdy krawężnik", itp.

Dlaczego w poszukiwaniu samochodu nie kurujemy swoich internetowych poszukiwań w stronę północy i serwisów zakończonych .se?

Szwecja dla Polaków pod różnymi względami to jednak "egzotyczny" kraj, podobnie jak Norwegia czy Finlandia. Bez problemu w rodzinie czy wśród znajomych znajdziemy kogoś kto wcześniej mieszkał, pracował czy wyjeżdżał w sprawach służbowych do naszych zachodnich sąsiadów. O takie znajomości w Szwecji będzie nam zdecydowanie udniej, a w przypadku używanych samochodów można powiedzieć "a szkoda".

Szwedzcy kierowcy

Szwedzi jako kierowcy są bardzo zdyscyplinowani i o swoje samochody dbają nie gorzej od Niemców, a wręcz lepiej z uwagi na surowszy klimat panujący na północy. Pełen i systematyczny serwis to standard w tym kraju, Szwedzi dobrze wiedzą że nawet niewielkie niedociągnięcie w sprawności samochodu przy pierwszym większym mrozie może ich skutecznie "zamrozić" w domu na kilka dni, a jak w to Skandynawii odległości pomiędzy miasta czy wioskami są znaczne i samochód jest najszybszym i najpewniejszym środkiem komunikacji.

Szwedzki parlament zapewnił również lokalnym kierowcom odpowiednią wstrzemięźliwość w posługiwaniu się pedałem gazu. Maksymalna prędkość w Szwecji to 120km/h i bądźcie pewni, że nikomu przez myśl nie przejdzie "bezpiecznie" przekroczenie o 30 czy 40km/h. Ponieważ za takie przekroczenie w Szwecji otrzymaliby mandat w wysokości 4000SEK (koron szwedzkich) co w przeliczeniu na złotówki daje ok 1600zł. Poza mandatami za przekroczenie prędkości, trzeba pamiętać że Szwecja to kraj łosiów, reniferów i nocy polarnej, a spotkanie na ciemnej drodze jednego z tych zwierząt doświadczenie, które może się skończyć źle nie tylko dla parzystokopytnego.

Dlatego samochody ze Szwecji to na pewno ciekawa alternatywa, jeżeli chodzi o stan i historię serwisową. Jest jednak jeszcze jeden bardzo istotny plus.

Nie podoba mi się Volvo

Choć mogłoby się wydawać, że w Szwecji można kupić tylko Volvo, a nie każdy jest fanem tych samochodów. To zapewniamy, że tak jak z Niemiec importujemy Toyoty, Hondy, Peugeoty, Fiaty czy Citroeny, tak samo wszystkie popularne marki można kupić blisko koło podbiegunowego.

Szwedzi jak wszyscy inni europejczycy, amerykanie czy azjaci, ulegają trendom i nowościom motoryzacyjnym. Także i oni kupują inne popularne marki samochodów, zakup fajnego Forda czy Toyoty to nie problem.

 

Korona szwedzka vs euro

Kurs waluty (korony szwedzkiej SEK), który systematycznie od kilku lat spada w stosunku do złotówki i aktualnie oscyluje w okolicy 0,41zł.

Dla porównania aktualny kurs euro, który w ostatnich kilku dniach systematycznie rósł, aby w finalnie osiągnąć poziom 4,59 na koniec tygodnia (piątek 20.03.2020)

Audi A4 z 2006 ze Szwecji i z Niemiec

Jak to wygląda na konkretnym przykładzie? 

Wybieramy jedno z popularniejszych modeli w budżecie 25-30 tys złotych za samochód.

Audi A4  B7 z 2006roku z silnikiem 1.8T 163KM z przebiegiem w okolicy 150 000km

Samochód ze Szwecji

Średnio za taki samochód w dobrym stanie z przebiegiem ok 15000 mil szwedzkich (jedna mila szwedzka to 10,7km) powinniśmy zapłacić ok 50000 SEK co przy aktualnym kursie da ok 20500zł

Tutaj należy dodać, że w Szwecji bez problemu znajdziemy Audi (i nie tylko) wyposażone w napęd 4x4, o co u zachodnich sąsiadów będzie dużo trudniej.


Samochód z Niemiec

Podobny roczki, przebieg i stan to cena od 5500 euro co przy kursie piątkowym 4,60 daje 25300zł . Różnica w takim przypadku to prawie 5000zł czyli 25% ceny samochodu ze Szwecji.

 

 

Oczywiście w przypadku samochodu ze Szwecji transport (w tym prom) będą nieco droższe od transportu z Niemiec i sam proces będzie dłuższy od szybkiego kursu po samochód do Niemiec. Ale nawet po tych wszystkich minusach, plus w wydatkach na samochód będzie wyraźny.

 

Adam Słodowy czyli zrób to sam

Skoro zakup samochodu ze Szwecji jest taki prosty to dlaczego nie jest tak popularny? 

Z kilku powodów:
1. Kto z nas zna język szwedzki? Lub zna kogoś kto ten język zna? Pewnie niewielu z czytających, u nas ze szwedzkim nie ma najmniejszego problemu. Jacek mówi po szwedzku równie płynnie jak po polsku, niemiecku czy angielsku. "A właśnie, przecież można się porozumieć po angielsku?" Oczywiście, że można podobnie jak z Niemcami, tylko nie wiedzieć dlaczego wszyscy z nimi rozmawiają po niemiecku? Znajomość lokalnego języka, a przez to często i zwyczajów dalej już przy pierwszej rozmowie +10pkt u sprzedającego, który wie że nie będzie miał problemów z organizacją całej transakcji, nie będzie musiał zbyt wiele tłumaczyć, itp.

2. Kto zna szwedzkie przepisy związane z zakupem i wywozem samochodu ze Szwecji? A może ktoś z Was zna taką osobę? Też pewnie o taki kontakt nie będzie łatwo. My kupujemy samochody ze Szwecji od kilku lat i już nie jeden problem z mentalnością szwedów i szwedzkich urzędów udało się nam rozwiązań.

3. Transport samochodu ze Szwecji to większe przedsięwzięcie logistyczne od wyjazdu lawetom czy busem do Niemiec. Tutaj musi: dostarczyć samochód od sprzedającego na prom, załadować samochód na prom, przewieźć samochód z portu do Torunia (standardowo samochody ze Szwecji wydajemy w mieście Kopernika i pierników).  Podobnie jak z dokumentami, również ten proces nie jest dla nas niczym nowym i mamy już do niego przygotowane odpowiednie dokumenty i ludzi.